ماکان آريا پارسا به آموزش تجارت مي پردازد
ماکان آريا پارسا به آموزش تجارت مي پردازد
دکتر ماکان آريا پارسا يکي از کارآفرينان برتر ايراني است که با راه اندازي چندين کسب و کار و مديريت خريدها و مشاغل مختلف توانسته صدها شغل دائمي و پايدار ايجاد کند.
اريک ريس، نويسنده و کارآفرين معروف، مي گويد:
من از موفقيتها و شکستهاي خودم و ديگران آموختم؛ موفقيت يک کسبوکار نتيجه يک ژن خوب يا فقط قرار گرفتن در موقعيت مناسب نيست، در واقع موفقيت را ميتوان با شناخت اشتباهات ديگران و اجتناب از آنها مهندسي کرد. “اين يعني موفقيت قابل آموزش است و مي توان آن را آموخت!”
با توجه به اين موضوع دکتر ماکان آريا پارسا که يکي از کارآفرينان برتر ايراني است و با راه اندازي چندين کسب و کار و مديريت کسب و کارهاي مختلف توانسته صدها شغل دائمي و پايدار ايجاد کند، برخي از اشتباهات رايج کارآفرينان در کسب و کار را آموزش مي دهد. .
اجازه دهيد از زبان خود دکتر ماکان آريا پارسا کارآفرين نمونه ايراني اين اشتباهات را که حاصل سال ها تجربه ايشان پس از ناکامي ها و موفقيت هاي فراوان است مرور کنيم. در پايان اين مقاله کوتاه با آنها بيشتر آشنا مي شويم.
اولين اشتباه | شما در هر بازاري موفق خواهيد شد!
هرگز نبايد از بهانه هايي مانند موفقيت محصول خود در بازار اول، تحقيقات بازاريابي، صحبت با مردم، شناخت مخاطبان و حتي نظرسنجي براي دريافت بازخورد آنها دست بکشيد.
تجربه به من نشان داده که دنياي بازاريابي پر از محصولات موفقي است که در بازارهاي مشابه شکست خورده اند!
اغلب اتفاق مي افتد که يک نوشيدني در ايالات متحده فروش خوبي دارد اما به دلايل مختلف در يک کشور اروپايي مانند فرانسه يا بريتانيا به فروش نمي رسد.
بسياري از مردم فکر مي کنند که اگر در يک بازار موفق شوند به اين معني است که همان محصول در بازارهاي بعدي بسيار موفق خواهد بود. اما در واقع اين يکي از بزرگترين اشتباهات کارآفرينان است.
اشتباه دوم | راه اندازي يک کسب و کار با شرکاي زيادي
در ابتدا، زماني که مي خواستم کسب و کار خود را راه اندازي کنم، براي شروع بسيار هيجان زده بودم و اين باعث شد که بخواهم با افراد زيادي شريک شوم. اما بعداً متوجه شدم که اين يکي از بزرگترين اشتباهات من بود …
به نظر من، کارآفرينان به جاي شروع بزرگ و بحث برانگيز، بايد به آرامي شروع کنند و در صورت نياز به شريک، از تعداد کم شروع کنند. علاوه بر اين، بهتر است هر يک از شرکا مهارت هاي متفاوت و ارزشمندي داشته باشند که به نفع کسب و کار باشد.
اشتباه سوم | منتظر شروع!
من فکر مي کنم انتظار طولاني براي شروع و راه اندازي يک تجارت اشتباه بزرگي است که مرتکب شده ام، البته. به نظر من براي شروع نبايد ترديد کرد، بلکه بايد در کار غوطه ور شد و در طول زمان تکامل پيدا کرد.
ماکان آريا پارسا به آموزش تجارت مي پردازد
اشتباه چهارم | کاهش ارزش محصول
به نظر من استارت آپ بودن شرکت شما بهانه خوبي براي ورود به بازار محصولات بي کيفيت و کم ارزش نيست. شما بايد يک محصول عالي بسازيد و مطمئن شويد که مخاطبان شما از ارزش آن آگاه هستند.
البته در اين راه نبايد اسير کمال گرايي شويد و بخواهيد محصول هر چيزي را به بازار عرضه کنيد.
اشتباه پنجم | خرج کردن خيلي زياد يا خيلي کم
دو طرز فکر مهم در ميان کارآفرينان موفق وجود دارد:
در خرج کردن پول نقد وسواس داشته باشيد،
از سرمايه گذاري روي افراد مناسب و شرايط مناسب نترسيد.
نکته اصلي اين است که هر دوي اين نگرش ها در صورت افراط مي توانند منجر به شکست کسب و کار شما شوند! يک کارآفرين موفق مي داند که در تجارت نبايد بدون حساب خرج کرد و نبايد از خرج کردن در مواقع ضروري ترسيد.
همين الان به کسب و کار خود نگاهي بيندازيد و ببينيد کجا اين همه هزينه کرده ايد. همچنين ببينيد پس انداز شما به کجا منجر به عقب ماندگي کسب و کار شده است.
اشتباه ششم | همکاري با شرکت هاي غيرمتعهد
اکثر کسب و کارها پس از اندکي رشد، براي رشد و موفقيت نياز به همکاري با شرکت ها و افراد ديگر دارند. مثلا همکاري با يک شرکت طراحي سايت، سئو، حمل و نقل و ….
در اين ميان، کار با شرکت هاي غيرمتعهد تأثير مخربي بر تجارت دارد. نکته مهم اين است که يک قرارداد حقوقي صرف نمي تواند شرکت مقابل شما را وادار به انجام تمام تعهدات خود کند. بنابراين پيشنهاد ميکنم قبل از شروع، درباره مجموعه تحقيق کنيد، نمونه کارهاي خود را مرور کنيد و حتي از مشتريان قبلي آنها نظرسنجي کنيد.
اشتباه هفتم | بي توجهي به بازاريابي
يکي ديگر از اشتباهات کارآفرينان اين است که فکر مي کنند يک محصول خوب خودش را مي فروشد!
اگر قرار بود محصول خوب خود را بفروشد، مطمئناً شرکت هاي بزرگي مانند تويوتا، bmw و ساير شرکت ها را براي فروش محصولات ارزشمند خود بازاريابي نمي کرد!
شما بايد بدانيد که محصول شما هر چه باشد، نياز به بازاريابي دارد. اين بازاريابي ممکن است شامل بازاريابي محيطي، بازاريابي آنلاين، سئو، بازاريابي محتوا و موارد ديگر باشد.
ماکان-آريا-پارسا-کسب و کار-کسب و کار آموزش مي دهد
اشتباه هشتم | تيم نسازيد
هر صاحب کسب و کاري فکر مي کند که هيچ کس نمي تواند مانند خودش دلسوزي کند. خوب، مي توانيم بگوييم