نرخ کليک (CTR) چيست؟
نرخ کليک (CTR) چيست؟
در بازاريابي آنلاين، نرخ کليک يا به اختصار CTR، يک شکل کليدي است که رابطه بين تعداد نمايشها و تعداد کليکها بر روي يک رسانه تبليغاتي يا يک لينک را توصيف ميکند.
هر چه CTR بيشتر باشد، کاربران بيشتري روي يک تبليغ يا لينک کليک مي کنند. CTR در SERP ها نقش مهمي در بهينه سازي موتورهاي جستجو دارد.
چه عبارتي را مي توان از CTR به دست آورد؟
نرخ کليک يک معيار مهم است که مي تواند براي اندازه گيري عملکرد استفاده شود. بين دو کاربرد متفاوت تمايز قائل شد
CTR در بازاريابي آنلاين: نرخ کليک نشان مي دهد که چند بار بر روي يک تبليغ يا پيوند نسبت به تعداد نمايش ها کليک مي شود. اگر نرخ کليک روي يک تبليغ (نرخ کليک روي لينک خبرنامه در ايميل مارکتينگ) بالا باشد، مي توان فرض کرد که تبليغ محبوب است يا موضوع در خبرنامه جذاب است. سپس CTR بايد در رابطه با تبديل ها تنظيم شود.
در تجارت الکترونيک، CTR به تنهايي مرتبط نيست، بايد در رابطه با سرنخ ها يا فروش هايي که يک فروشگاه از طريق صفحه فرود ايجاد مي کند، قرار گيرد.
CTR در بهينه سازي موتورهاي جستجو: نرخ کليک روي يک قطعه در نتايج جستجو در نتايج موتورهاي جستجو مانند گوگل، بينگ يا ياهو براي سئو مرتبط است.
هرچه CTR بيشتر باشد، احتمالاً قطعه بهينهسازي بهتري خواهد داشت. با اين حال، اگر بسياري از کاربران از صفحه فرود به نتايج جستجو برگردند، اين منجر به نرخ پرش بالا مي شود - مشابه CTA.
مقادير براي نرخ کليک بالا چيست؟
هيچ تعريف واحدي از آنچه که CTR متوسط ??را تشکيل مي دهد وجود ندارد. در سئو با مهدي نجاري مقادير کاملاً متفاوت است. اين تعريف يکنواخت است که تعداد نمايش ها بر تعداد کليک ها تقسيم مي شود تا CTR تعيين شود.
- نرخ کليک براي تبليغات نمايشي: CTR براي تبليغات کلاسيک در بخش نمايش حدود 0.1 درصد است. اين بدان معني است که تنها هر 1000 امين نمايش منجر به يک کليک مي شود.
- نرخ کليک براي تبليغات گوگل: با 0.35 درصد، نرخ کليک براي تبليغات گوگل کمي بيشتر از بنرهاي تبليغاتي کلاسيک شبکه هاي بزرگ است. دليل اين امر بدون شک اين است که Google Ads در وب سايت هاي کوچکتر و خاص نيز نمايش داده مي شود و تبليغات گوگل در درجه اول بر اساس زمينه نمايش داده مي شود. تبليغات گوگل که مبتني بر کلمات کليدي هستند و در نتايج جستجو نمايش داده مي شوند، به دليل نزديکي متني تبليغات به عبارت جستجو، مي توانند نرخ کليک بالاتري نسبت به تبليغات معمولي داشته باشند.
- نرخ کليک براي تبليغات فيس بوک: طبق WordStream، ميانگين نرخ کليک براي تبليغات فيس بوک 0.9 درصد است - و بنابراين به طور قابل توجهي بيشتر از تبليغات نمايش عمومي يا تبليغات گوگل است.
- نرخ کليک در بازاريابي ايميلي: نرخ باز شدن يا کليک در خبرنامه به ارزش هاي خاص صنعت بستگي دارد. به عنوان يک قانون کلي، نرخ باز 30 درصد و نرخ کليک 10 درصد نشان دهنده يک CTR خوب است.
اهميت CTR در بازاريابي آنلاين چيست؟
هرکسي که يک کمپين بازاريابي پولي در گوگل ادز براي کلمات کليدي خاص راهاندازي کند، از CTR به عنوان يک کليد مهم استفاده ميکند. اگر نسبت بين نمايش و کليک بالا باشد، به نظر ميرسد که آگهي به خوبي توسط کاربران مورد استقبال قرار ميگيرد و سپس قطعه بهطور مناسب بهينهسازي ميشود.
همين امر در مورد بازاريابي ايميلي نيز صدق مي کند: با کمک شاخص عملکرد CTR، جذابيت يک خبرنامه براي گروه هدف قابل اندازه گيري است.
با اين حال، CTR هميشه بايد در رابطه با نرخ تبديل مشاهده شود که مربوط به فروشگاههاي آنلاين يا وبسايتهاي وابسته است.
بنابراين اگر حدود 100 کاربر براي 10000 نمايش روي تبليغ کليک کنند، نرخ کليک 1 درصد است. با اين حال، اگر تنها 2 نفر از اين 100 کاربر يک تراکنش را انجام دهند و به فروش يا سرنخ تاييد شده منجر شوند، CTR تنها 0.02 درصد است. اين مقدار بايد با هزينه هر کليک (CPC) و اهداف اعلام شده شرکت مقايسه شود.
اهميت CTR براي بهينه سازي موتورهاي جستجو چيست؟
نرخ کليک نه تنها در بازاريابي آنلاين و محتوا، بلکه براي بهينه سازي موتورهاي جستجو نيز مرتبط است. نرخ کليک يک شکل کليدي است که نشان مي دهد آيا يک نتيجه ارگانيک در مقايسه با موقعيت آن در نتايج جستجو به خوبي يا ضعيف کليک شده است.
با اين حال، نرخ کليک نيز بايد در اينجا در رابطه با نرخ پرش و زمان در سايت ديده شود. به عنوان مثال، اگر قطعه چيزي متفاوت از آنچه صفحه فرود مي تواند ارائه دهد، وعده دهد، بازديدکنندگان وب سايت به سرعت به نتايج جستجو برمي گردند و بنابراين از نرخ پرش بالاتر، زمان کم در سايت و در نتيجه سيگنال هاي منفي کاربر اطمينان حاصل مي کنند.
چگونه مي توان CTR را در SEO يا SEA بهينه کرد؟
سئو: گزينه هايي براي بهينه سازي CTR هاي SERP شامل تغيير توضيحات متا يا يکپارچه سازي ريچ اسنيپت ها است. علاوه بر اين، دقت قطعه را مي توان با محتواي صفحه فرود تنظيم کرد.
SEA: يک کمپين در بازاريابي آنلاين را مي توان با در نظر گرفتن CTR بهينه کرد. اگر نرخ کليک کمتر از انتظارات (استاندارد) باشد، هدف گذاري براي تبليغ را مي توان تنظيم کرد يا آگهي يا بنر را مي توان تغيير مکان داد.
https://setiathome.berkeley.edu/show_user.php?userid=11240481 |
http://history.lib.ntnu.edu.tw/wiki/index.php/%E4%BD%BF%E7%94%A8%E8%80%85:LacyRaley2 |